Brutoloon in ruil voor een fiets(lease)

Omdat de fiets steeds meer de straten aan het veroveren is kunnen we met onze Flamée Flash niet achterblijven. We hadden het in onze vorige artikels al een aantal keren over het gebruik van de fiets en hun fiscale implicaties, de bedrijfsfiets – fiscaalvriendelijke verloning voor u en/of uw medewerkers en sportieve medewerkers/bedrijfsleiders  en de fietsvergoeding – fiscaal bekeken. Leasing van een fiets kan helaas enkel via de werkgever. Dit kan aan de hand van verschillende (budget neutrale) oplossingen. Loonruil is de meest voorkomende vorm van fietsleasing.

Met de fiets naar het werk

De laatste jaren merken we een enorme toename van het aantal werknemers dat met de fiets naar het werk komt. Dankzij een elektrische fiets kan men zelfs met minder inspanningen vlotter op de eindbestemming geraken. Het feit dat u als werkgever op een fiscaal voordelige manier een fiets ter beschikking kunt stellen van uw werknemer, zorgt hoogstwaarschijnlijk mede voor de toegenomen populariteit.

Zo beschikt u als werkgever enerzijds over de mogelijkheid om een fiets voor uw werknemer(s) aan te kopen en hiervoor al dan niet te lenen bij de bank. Anderzijds kan u als werkgever ook opteren voor het leasen van de fiets.

Hieronder lichten we de mogelijkheid toe waarbij men de fietslease inpast in het loonpakket van de werknemer(s) via een fiscaal voordelige ruil met brutoloon. U leest het goed, de werkgeverskost blijft gelijk, maar voor uw werknemer kan het een interessante optimalisatie inhouden.

Hoe komt deze optimalisatie tot stand?

In principe kan u ervoor kiezen dat de werknemer de kostprijs van de fietsleasing volledig (of gedeeltelijk) zelf betaalt, aan de hand van een vermindering van zijn brutoloon of eindejaarspremie.

In dit geval gaat het dan niet meer over een loonsverhoging, maar is het wel nog steeds fiscaal en financieel voordeliger voor de werknemer in vergelijking met de situatie waarin hij/zij zelf moet instaan voor de aankoop.

De prijs van de bedrijfsfiets (inclusief btw) deelt u dan bijvoorbeeld door 36 maanden (= leasetermijn) om tot een maandelijkse leaseprijs te komen. Vervolgens wordt er rekening gehouden met het feit dat de werkgever geen patronale bijdragen dient te betalen, alsook met het verlies aan vakantiegeld en eindejaarspremie voor de werknemer, door de daling van het brutoloon.

Op deze manier krijgen we een bedrag dat afgetrokken wordt van het brutoloon, uiteraard in onderling akkoord. Via inhouding van het brutoloon kost een fietslease voor de werkgever niets extra. De werknemer kan zelfs nog een fietsvergoeding ontvangen voor zijn woon-werkverkeer dat hij met de fiets aflegt.

Een fietsleasing betreft meestal een all-in-formule waarbij de leasemaatschappij ook instaat voor de pechverhelping, de verzekering, het onderhoud… Uiteraard verrekent men dit dan in de maandelijkse leasevergoeding.

Besluit

Middels een dergelijke fietslease biedt u één of meerdere werknemers de mogelijkheid een fiets met bruto-gelden, in plaats van met netto-gelden te financieren. Dit is voor deze medewerkers een interessante financiële optimalisatie, zonder dat hier een extra vergoeding van de werkgever tegenover staat.

Lijkt u dit wel wat? Contacteer ons dan via 056/704440 of via ewoud@flamee.be en wij helpen u graag verder.

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    De maatschap: een soepel instrument met beperkte formaliteiten

  • Actua / Publicaties

    Overstappen naar de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen

  • Actua / Publicaties

    Extra ondersteuning nodig in uw bouwbedrijf? Neem een leerjongen!

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.