Thuiswerkvergoeding – ook interessant voor uw werknemers?

Arbeid is al lang niet meer te herleiden tot het werken op een bureau in een fabriek. Meer en meer mensen kiezen ervoor om ook sporadisch of structureel van thuis uit te werken. Ook de fiscus erkent deze tendens en komt op de proppen met een zogenaamde thuiswerkvergoeding. Deze vergoeding bedraagt in principe 142,95 EUR per maand en wordt af en toe geïndexeerd. Deze vergoeding kan in principe belastingvrij en zonder enige vorm van sociale bijdragen door de werkgever aan de werknemer worden toegekend. Bruto is met andere woorden gelijk aan netto …

Belangrijk om op te merken is dat een dergelijke thuiswerkvergoeding enkel maar kan worden toegekend aan werknemers die structureel en op regelmatige basis thuiswerken.  In de praktijk wordt hiervoor verwezen naar het equivalent van één dag per week, te beoordelen op maandbasis.

Dergelijke thuiswerkvergoeding wordt geacht alle kantoorkosten te dekken die de werknemer heeft bij de uitoefening van zijn/haar taak. Dit impliceert volgens de fiscus onder andere:

  • De huur en eventuele afschrijvingen van de ruimte;
  • Printer- en computermateriaal – hiermee wordt niet de printer en computer zelf bedoeld, maar bijv. papier, een USB-stick, muismatje, inkt …;
  • Kantoorbenodigdheden (mappen, cursusblokken, balpen …);
  • Nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming;
  • Onderhoud, verzekering, onroerende voorheffing;
  • Koffie, water, versnaperingen;

Deze zaken kunnen dus niet meer het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke/extra onkostenvergoeding. Deze onkostenvergoeding kan eventueel wel nog worden aangevuld met een extra bedrag voor internet, voor het gebruik van een tweede scherm/printer …

In principe is een dergelijk forfaitair bedrag niet als dusdanig geldig voor bedrijfsleiders. Echter, ook bedrijfsleiders kunnen bepaalde privékosten, die eigenlijk door de vennootschap dienden te worden gedragen, terugvorderen. Dit dan op basis van werkelijke bewijsstukken.

Heeft u hier vragen over? Aarzel dan niet om ons te contacteren via ward@flamee.be

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Brutoloon in ruil voor een fiets(lease)

  • Actua / Publicaties

    Afschaffing aftrek langetermijnsparen tweede woning

  • Actua / Publicaties

    Uitbreiding toepassingsgebied flexi-jobs sinds 1 januari 2023