Verplichte gegevens op uw sociale mediapagina: een kleine moeite vermijdt een grote boete

Maar liefst 80% van alle koopintenties beginnen online. De meeste ondernemingen hebben dan ook een online uithangbord, in de vorm van een website of sociale mediapagina. Deze online aanwezigheid betekent echter ook dat u zich aan de regels inzake verplichte informatie moet houden. In onderstaand artikel loodsen wij u doorheen de verplichte vermeldingen op uw sociale mediapagina, zodat u niet achteloos tegen sancties – in de vorm van een waarschuwing of boete – aanloopt.

Alle ondernemingen die actief zijn op sociale media moeten op hun sociale mediapagina een aantal basisgegevens vermelden. Of uw onderneming ook effectief aan online verkoop van goederen of diensten doet, is niet van belang. Deze basisgegevens zijn dus ook verplicht als uw onderneming louter op sociale media actief is met het oog op offline verkoop.  Volgende vermeldingen zijn voor elke onderneming die niet aan online verkoop doet verplicht:

  • De naam van de onderneming, of indien er geen ondernemingsnaam is, de eigen naam;
  • Het adres waar de onderneming gevestigd is;
  • Contactgegevens, zoals een telefoonnummer en/of e-mailadres;
  • Ondernemingsnummer;
  • Het btw-nummer, indien u btw-plichtig bent

Indien u uw onderneming organiseert vanuit een vennootschap, verplicht het Wetboek van vennootschappen en verenigingen u ook de rechtsvorm en het rechtsgebied waarbinnen uw vennootschap haar zetel heeft te vermelden, voorafgegaan door ‘rechtspersonenregister’ of de afkorting ‘RPR’.

Daarnaast zijn een aantal specifieke vermeldingen verplicht indien de onderneming aan één van onderstaande voldoet:

  • Indien voor uw handelsactiviteit een toezichthoudende autoriteit een vergunning uitreikt (bv.  een vastgoedmakelaar), vermeld dan de gegevens van die bevoegde autoriteit;
  • Indien u een gereglementeerd beroep uitoefent, dienen de beroepsvereniging, beroepstitel en een verwijzing naar de beroepsregels vermeld te worden;
  • Indien uw onderneming aan een gedragscode onderworpen is (bijv. een fitnesszaak), dan moet u duidelijk aangeven waar men die gedragscode kan raadplegen.

Indien u hiermee niet in orde bent, riskeert u op de vingers getikt te worden door de FOD Economie, die hieromtrent controles uitvoert. Het is daarbij mogelijk dat u eerst een verwittiging krijgt, gekoppeld aan een termijn waarbinnen u orde op zaken moet stellen. Daarnaast zijn echter ook boetes mogelijk, die kunnen oplopen van €208 tot maar liefst €80.000.

Als laatste herinneren wij u eraan dat deze vermeldingen enkel gelden voor ondernemingen die niet aan online verkoop van goederen of diensten doen. Ondernemingen die aan online verkoop doen, dienen hun website en sociale mediapagina nog van tal van andere informatie te voorzien.

Een zeer brede waaier aan formaliteiten waar uw onderneming zich dient naar te schikken dus … Wenst u hieromtrent informatie of bijstand, aarzel dan niet ons te contacteren via robin.b@flamee.be .

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Het Vlaams opleidingsverlof – de Vlaamse overheid stimuleert levenslang leren

  • Actua / Publicaties

    Reclame-, receptie- of restaurantkosten? Andere fiscale spelregels van toepassing

  • Actua / Publicaties

    Heeft u een webwinkel? Eén keuze bij de levering is niet langer voldoende!