E-facturatie vanaf 1 januari 2024 – wat verandert er voor u?

Eerder dit jaar informeerden wij u reeds via onze Flamée-flash over de verplichtingen inzake e-facturatie. Ondertussen werd hier door de overheid reeds verdere duiding over verschaft…

In eerste instantie herhalen wij voor u graag nog even kort de belangrijkste principes hieromtrent.

Wat is e-facturatie nu ook alweer?

Elektronisch is niet hetzelfde als digitaal. Het bezorgen van een factuur in PDF-formaat is voor elektronische facturatie in principe onvoldoende. Het moet gaan om een e-factuur naar zogenaamde PEPPOL-standaarden.

PEPPOL staat voor Pan-European Public Procurement Online, een hele mondvol. In normale woorden is PEPPOL een uniforme en gestandaardiseerde manier om bepaalde informatie, zoals verkoopfacturen door te sturen tussen bedrijven. Er zijn heel wat voordelen verbonden aan e-facturatie, waaronder:

  • Geen facturen die verloren gaan met de post
  • Geen opmaak van facturen via Excel, Word en dergelijke
  • Uniforme facturen met gestandaardiseerde informatie
  • Duidelijkere facturen met minder kans op discussie
  • Kortere verwerkingstijd
  • Integratie in het bredere geheel van digitalisatie
  • Geen wonder dat onze overheid grote voorstander is en het gebruik wilt uitbreiden.
  • De opmaak van dergelijke facturen kan via diverse programma’s.

Timing

Op heden is e-facturatie verplicht voor Belgische bedrijven die facturen uitschrijven aan de Federale en Vlaamse overheid en dit vanaf een bepaald drempelbedrag. Ook bij bepaalde lokale besturen wordt dit op vandaag al toegepast.

Na een federale ministerraad is er meer duidelijkheid gekomen omtrent de toekomstverwachtingen. Vanaf 1 januari 2026 zal e-facturatie op het vlak van B2B-transacties de algemene regel worden.

Belangrijk om weten is dat vanaf 1 januari 2024 elke ondernemer wel al in de mogelijkheid moet zijn om een e-factuur te ontvangen en vanaf 01/07/2024 een e-factuur (B2B) niet meer mag weigeren.

Wenst u te vernemen of deze nieuwe wetgeving voor uw onderneming implicaties heeft? Of wenst u een klankbord inzake de digitalisatie en efficiëntie van uw bedrijfsprocessen? Geef ons gerust een seintje, wij helpen u graag verder.

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Registreer uw vennootschap in het UBO-register & vermijd een schrapping met kwalijke gevolgen!

  • Actua / Publicaties

    Wanneer nog bouwen of verbouwen aan 6% btw?

  • Actua / Publicaties

    Beroep doen op het systeem van flexi-jobs?