De digitale weg – ook op het vlak van handtekeningen…

Als uw accountant en financieel adviseur hebben we reeds geruime tijd geleden volop de kaart van de digitalisering gekozen. Dit met als bedoeling om onze dienstverlening zo efficiënt en transparant mogelijk te laten verlopen. Uiteraard willen wij hier verder blijven op inzetten, dit keer bijvoorbeeld met een focus op het elektronisch handtekenen van documenten.

Via een elektronische handtekening hoeven we namelijk niet langer officiële documenten te tekenen met pen en papier, maar kunnen we dit eenvoudig doen met onze smartphone, tablet of computer… Dit zorgt niet alleen voor een efficiëntere werking, maar is ook een betere oplossing voor het milieu. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, u kent het wel!

Er zijn verschillende soorten elektronische handtekeningsystemen die kunnen worden gebruikt:

  • Een ‘gewone’ elektronische handtekening, zoals een foto of scan van een fysieke handtekening of een handtekening op touchscreen;
  • Een ‘geavanceerde’ elektronische handtekening, zoals een verificatie met een elektronische identiteitskaart of een identiteitscheck via sms;

  • Een ‘gekwalificeerde’ elektronische handtekening, die bovenop de geavanceerde handtekening ook een certificaat aflevert, opgesteld door een gekwalificeerde verlener van vertrouwensdiensten (zoals een notaris).

Een gewone elektronische handtekening is eenvoudig, maar is misschien niet aan te raden voor zeer belangrijke documenten, zoals jaarrekeningen en aandelenoverdrachtsovereenkomsten. Een geavanceerde elektronische handtekening wordt dan weer geacht een stuk betrouwbaarder te zijn, maar is in bepaalde gevallen nog steeds niet voldoende. Zo kunnen oprichtingsakten van een besloten vennootschap enkel maar rechtsgeldig elektronisch worden ondertekend indien de notaris fysiek bij de ondertekening aanwezig is (= een gekwalificeerde elektronische handtekening).

Bepaalde overeenkomsten, tot slot, laten op vandaag nog steeds geen elektronische handtekeningen toe… Zo zou een borgstelling op vandaag nog steeds enkel maar geldig zijn mits een klassieke handtekening ‘op papier’.

Wenst u op vandaag ook via elektronische handtekening bepaalde documenten, verstuurd door Flamée & Partners, te ondertekenen en ons terug te bezorgen? Geef ons gerust een seintje, dan geven wij u hieromtrent graag de nodige instructies mee. We horen het graag!

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Medische beroepen en btw - een korte opfrissing

  • Actua / Publicaties

    Elektronisch factureren - Een kans voor kmo's en éénmanszaken om 120% fiscaal aftrekbaar te investeren

  • Actua / Publicaties

    Het statuut van beroepsverkoper – rechten, maar ook plichten