Vanaf 1 januari 2025 worden er belangrijke veranderingen doorgevoerd op het vlak van de Belgische btw-wetgeving. Naast een aanpassing van de indieningstermijnen, komt er ook een nieuwe procedure voor niet-indiening en de teruggave van btw. Wij gidsen u graag doorheen enkele van deze nieuwigheden!
Indieningstermijn
Voor kwartaalaangevers wordt de indieningstermijn van de btw-aangifte verlengd met vijf dagen. Dit betekent dat aangiften uiterlijk op de 25e van de maand na het afsluiten van het kwartaal moeten worden ingediend.
Voor maandaangevers verandert er niets. Zij moeten hun aangiften nog steeds uiterlijk op de 20e van de maand indienen. De huidige administratieve toleranties (bijv. in het kader van vakantieperiodes) worden afgeschaft.
De indieningstermijnen voor bijzondere btw-aangiften en de opgave van intracommunautaire handelingen worden ook met vijf dagen verlengd, zodat ze zijn afgestemd op de reguliere btw-aangiftes. Ook hier verandert er niets voor de maandaangevers.
Laattijdig indienen
Als uw btw-plichtige eenmanszaak of vennootschap te laat een aangifte indient, zal de btw-administratie na drie maanden automatisch een voorstel van vervangende aangifte versturen.
Het te betalen bedrag van deze vervangende aangifte is dan gelijk aan het hoogste verschuldigde belastingbedrag dat in rooster 71, van de afgelopen 12 maanden, is aangegeven. Het minimum verschuldigde bedrag van deze vervangende aangifte bedraagt €2.100,00. Dit bedrag zal jaarlijks worden geïndexeerd. Deze vervangende aangifte kan later door de btw-administratie ook nog worden gewijzigd.
Na ontvangst van het voorstel kan de ontbrekende aangifte binnen een maand alsnog worden ingediend. Het voorstel zal dan worden gelijkgesteld aan de zelf ingediende aangifte. Als dit op tijd gebeurt, wordt de procedure voor de vervangende aangifte stopgezet.
Bij indiening moet ook de verschuldigde btw en eventuele nalatigheidsintresten worden betaald. Bij herhaaldelijk niet indienen kan een belastingverhoging van 25% tot 200% worden opgelegd.
Teruggave btw-tegoeden
Vanaf 2025 kunnen maandindieners maandelijks een teruggave aanvragen, zonder dat hiervoor nog langer een speciale vergunning nodig is. Voor kwartaalaangevers blijft een teruggave mogelijk om de drie maanden. Terugbetalingen zullen alleen betrekking hebben op het btw-tegoed van de desbetreffende aangifte; eerdere overschotten worden niet meer terugbetaald.
Teruggaveverzoeken moeten via het portaal van MyMinfin worden ingediend. De terugbetaling vindt plaats binnen de drie maanden na het aangiftetijdvak, mits aan alle voorwaarden is voldaan.
Overige wijzigingen
Er zijn ook enkele andere wijzigingen, zoals de mogelijkheid om btw-schulden via domiciliëring te betalen.
De btw-rekening-courant wordt afgeschaft en vervangen door een provisierekening, die het eenvoudiger maakt om btw-schulden te betalen en btw-kredieten toe te kennen aan specifieke schulden.
Tot slot wordt er een wettelijk antwoordtermijn van één maand vastgesteld voor verzoeken om inlichtingen, met de mogelijkheid om deze termijn te verlengen bij gegronde redenen. Als de rechten van de schatkist in gevaar zijn of bij controles van btw-overschotten, geldt een kortere antwoordtermijn van tien dagen.
Heeft u nog meer vragen over de gevolgen van deze verandering in de btw-regelgeving, aarzel dan niet om één van onze medewerkers te contacteren. Wij helpen u graag verder met de nodige informatie omtrent deze ingrijpende btw-wijzigingen.
Het Flamée en Partners team