Wijzigingen inzake de opzeggingstermijn bij ontslag van uw werknemer


Bij het ontslag van één van uw werknemers dient u typisch rekening te houden met een opzeggingstermijn. Sinds 28 oktober 2023 moet u rekening houden met een kleine wijziging in het berekenen van deze termijn. We lichten dit graag voor u toe!

Sinds 1 januari 2014 kennen arbeiders en bedienden dezelfde opzeggingstermijn, namelijk maximaal 13 weken. Voor de berekening van de opzeggingstermijn diende er toen gekeken te worden of de werknemer reeds in dienst was vóór 1 januari 2014 of niet. Wanneer de werknemer reeds in dienst was vóór 1 januari 2014 gold ook nog eens een andere berekening voor arbeiders en voor bedienden.

Bovenstaande is gewijzigd sinds 28 oktober 2023. Nu is de maximale opzeggingstermijn 13 weken. Ongeacht de datum van indiensttreding en ongeacht of het een arbeider of een bediende betreft.

De werknemer kan de samenwerking stopzetten via aangetekend schrijven (of via een deurwaarder) of hij kan zijn ontslagbrief persoonlijk aan u overhandigen.

De opzeggingstermijn wordt bepaald op basis van de anciënniteit van de werknemer en gaat in op de maandag na de kennisgeving van ontslag.

Let op! Bovenstaande heeft enkel betrekking op de situatie wanneer de werknemer zelf ontslag neemt. Indien u als werkgever de werknemer ontslaat, dient er wel nog rekening gehouden te worden met de verschillende opzeggingstermijnen van vóór en na 1 januari 2014 en zijn de opzeggingstermijnen ook anders.

Indien u hier nog verdere vragen over heeft kan u ons steeds contacteren. Wij helpen u hierbij graag verder.

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Nieuwe regels inzake energieprestaties van bedrijfsgebouwen

  • Actua / Publicaties

    Wat met de meerwaarde bij snelle wederverkoop van een onroerend goed?

  • Actua / Publicaties

    Een uitverkoop: leuk, maar niet altijd toegestaan

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.