Veranderingen in de autofiscaliteit op til!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Minister Matthias Diependaele (N-VA) wil het Vlaamse wagenpark vergroenen en heeft in dit kader twee fiscale maatregelen aangekondigd. Enerzijds zullen pick-ups voor privé-gebruik hun fiscaal voordeel verliezen, anderzijds zal men zwaar vervuilende wagens zwaarder belasten.

Pick-ups voor privégebruik verliezen fiscaal voordeel.

Wanneer een pick-up staat ingeschreven als een lichte vrachtwagen betalen de eigenaars van zo’n voertuig nul euro belasting op de inverkeerstelling (BIV) waar bij particulier gebruik dit kan oplopen tot 10 000 EUR.

Ook de jaarlijkse verkeersbelasting scheelt een stuk: gemiddeld 150 EUR in plaats van 3 à 4 000 Euro ingeval de wagen voor privé-gebruik is ingeschreven. Logisch dat het aantal pick-ups op de Vlaamse wegen ondertussen verdrievoudigd is tot zowat 31 000…

Wie binnenkort een pick-up koopt en niet kan aantonen dat hij de wagen volledig professioneel gebruikt, zal niet meer kunnen genieten van deze fiscale voorkeursbehandeling.

De maatregel zal alleen gelden voor nieuw ingeschreven voertuigen. Momenteel is er overleg met de andere deelstaten gezien de definitie “lichte vrachtwagen” is opgenomen in een samenwerkingsakkoord tussen de verschillende overheden.

Nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottesten nopen de Vlaamse regering tot een aanpassing van de autofiscaliteit vanaf 01/01/2021

De invoering van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP zorgt er voor dat de CO2 uitstoot van nieuwe auto’s een pak hoger ligt dan voorheen. Zonder een verandering aan het huidige systeem voor de berekening van BIV en verkeersbelasting zou er een serieuze belastingverhoging komen. De Vlaamse regering kiest vanaf 01/01/2021 voor een budgetneutraal systeem van berekening waarbij ze vooral de kopers van propere gezinswagens en stadswagens zullen belonen.

In het nieuwe systeem daalt bijvoorbeeld de BIV bij populaire kleinere modellen zoals de VW Golf (-57 EUR) en de Opel Corsa (-143 EUR). Zwaar vervuilende SUV’s zoals de Mercedes GLS (+447 EUR) en de BMW X3 (+794 EUR) betalen een fors hogere taks. Belangrijk is ook dat de plug-in hybrides en auto’s op aardgas (CNG), in tegenstelling tot de zuiver elektrische auto’s vanaf 1 januari 2021 niet langer genieten van een vrijstelling op de BIV.

Indien u vragen heeft hieromtrent, aarzel dan niet om ons te contacteren via frank@flamee.be.

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Goede afspraken maken goede zakenpartners – de aandeelhoudersovereenkomst

  • Actua / Publicaties

    De techniek van de dubbele akte – schenking familiale ondernemingen

  • Actua / Publicaties

    De werknemer kiest zijn werkgever, en niet (langer) omgekeerd...

Wil jij op de hoogte blijven?

Abonneer je en ontvang gratis tips, insider nieuws en advies over de recentste topics binnen fiscaliteit en tax.