Telewerk – denk aan een goede telewerkpolicy

Door de Corona-pandemie heeft het structureel telewerk, wellicht definitief, ingang gevonden in onze arbeidsmarkt. Ook potentiële nieuwe medewerkers verwachten van hun toekomstige werkgever ook op dit vlak vaak een bepaalde vorm van flexibiliteit.

Om goede afspraken tussen werknemer en werkgever te maken inzake thuiswerk, is het aangewezen te voorzien in een duidelijke en transparante telewerk-policy. In dit document worden enkele specifieke afspraken opgenomen tussen de partijen. Volgende zaken kunnen bijvoorbeeld hierin worden opgenomen:

  • Het adres of de adressen vanaf dewelke het telewerk zal worden georganiseerd. Dit kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld in het kader van een eventueel arbeidsongeval (en bijhorende verzekering);
  • De manier waarop het telewerk door de medewerker kan worden aangevraagd. Is dit een vaste dag per week of kan hier flexibel mee worden omgesprongen?;
  • De redenen waarom een dag thuiswerk evt. toch zou kunnen worden geweigerd, bijvoorbeeld omwille van een interne vergadering of opleiding;
  • Afspraken omtrent bereikbaarheid per telefoon en per e-mail. Welke uren dient de medewerker ook effectief bereikbaar te zijn?

Ook de fiscus kan vragen of u, als werkgever, in een thuiswerkpolicy voor uw medewerkers voorziet. Dit bijvoorbeeld in het kader van de toekenning van de forfaitaire onkostenvergoeding voor thuiswerk. Deze is vrij van belastingen en sociale bijdragen en wordt op periodieke basis geïndexeerd. Per 1 juni 2022 werd deze vastgesteld op 140,15 EUR per maand. 

Heeft u hier vragen over? Contacteer ons gerust per mail of via een telefoontje. Wij vernemen het graag.

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    De maatschap: een soepel instrument met beperkte formaliteiten

  • Actua / Publicaties

    Overstappen naar de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen

  • Actua / Publicaties

    Extra ondersteuning nodig in uw bouwbedrijf? Neem een leerjongen!

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.