Sinds 1 mei 2022 roerende schenkingen digitaal registreren

Wanneer u geld of een ander roerend goed (bv. meubels, aandelen…) wil schenken, kan u ervoor kiezen om deze schenking niet te laten registreren en bijgevolg geen schenkbelasting te betalen. Zo bespaart u 3% schenkbelasting bij een schenking in rechte lijn en tussen partners, of zelfs 7% bij een eventuele schenking aan andere personen.

Het nadeel is echter dat, indien de schenker binnen de drie jaar na de schenking komt te overlijden, de begunstigde wel het hogere tarief van de erfbelasting dient te betalen. Dit kan snel hoog oplopen …

Wenst u de hogere erfbelasting te vermijden, dan kunt u er dus toch voor opteren om de schenking te laten registreren en dus schenkbelasting te betalen. Dit blijft nog steeds een fiscaal interessante manier om uw vermogen na te laten aan familie of vrienden, zeker in vergelijking met de torenhoge successierechten … Het aantal geregistreerde schenkingen is de laatste jaren dan ook sterk toegenomen.

Om aan te kunnen tonen dat het om een schenking gaat en om de voorwaarden te bepalen, stelt u een bewijsstuk op dat u ter registratie aan de administratie dient voor te leggen per post of op het registratiekantoor (na afspraak).

Sinds 1 mei 2022 kan de registratie van een niet-notariële schenking ook eenvoudig en digitaal via MyMinfin. Zo hoeft u niet langer uw bewijsstukken per post te verzenden en kan er ook niets verloren gaan. Via MyMinfin kunt u bovendien de behandeling van uw aanvraag op elk moment opvolgen. Dit is toch zeker een praktisch voordeel!

Heeft u hier vragen over of wenst u meer informatie inzake vermogensplanning in het algemeen, geef ons dan zeker een seintje. Ook in deze materie is voordenken echt wel essentieel!

Heeft u hier vragen over? Contacteer ons gerust per mail of via een telefoontje. Wij vernemen het graag.

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.