In de dynamische bedrijfswereld van vandaag zijn overnames niet meer weg te denken. Veel bedrijven streven naar groei en innovatie en overnames zijn vaak een strategisch middel om deze doelen te bereiken. Een belangrijk, en vaak vergeten, element bij een overname zijn de zgn. ‘digitale sleutels’ van de overgenomen onderneming.
Overname: ook aandacht voor digitale sleutels
Een bedrijfsovername houdt in dat een onderneming een andere onderneming volledig of gedeeltelijk koopt. Dit kan gebeuren om verschillende redenen, zoals het uitbreiden van het productaanbod, toegang krijgen tot nieuwe markten of het verkrijgen van waardevolle technologieën en talent. De overname kan op diverse manieren plaatsvinden, zoals via aandelenkoop of activa-overdracht. Ongeacht de methode is een grondige due diligence essentieel om de financiële, juridische en operationele aspecten van de over te nemen onderneming te evalueren.
Zodra de overname voltooid is, is het van belang ook alle digitale sleutels van de overgenomen onderneming over te nemen. Digitale sleutels zijn nodig om de identiteit van een persoon op het internet te bevestigen.
Zelf initiatief nemen is noodzakelijk
Om de digitale sleutels van het bedrijf in handen te krijgen, zult u zelf initiatief moeten nemen. Op die manier kunt u zich kenbaar maken op de digitale platformen van de overheid als nieuwe wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. De digitale sleutels heeft u dan ook nodig om toegang te krijgen tot de digitale post van het bedrijf (de e-Box Enterprise) en de digitale loketten van de verschillende overheden.
U zult zich in eerste instantie dienen aan te stellen als hoofdtoegangsbeheerder. Daarnaast zal het ook raadzaam zijn u als lokale beheerder toe te voegen. Op die manier kunt u zien wie welke rechten of toegangen heeft binnen de overgenomen onderneming.
Aarzel niet op ons te contacteren als u meer informatie wenst omtrent de digitale sleutels van uw onderneming. Een mail of telefoontje volstaat.
Het Flamée en Partners team