Ondernemen op basis van buikgevoel is niet altijd een goed idee … Het belang van een tussentijdse toestand/budgettering

Dat accountancy méér inhoudt dan het louter voldoen aan een reeks wettelijke formaliteiten hoeft geen betoog. Het voeren van een gedegen administratie biedt mogelijkheden en zorgt ervoor dat u, als ondernemer, niet louter aan het roer van de organisatie blijft, maar ook adequaat de koers kan bijstellen in een snel veranderende wereld.

Om dit te bewerkstelligen dient er niet enkel na balansdatum retroactief naar de cijfers van het voorbije boekjaar gekeken te worden. Hiertoe is het opmaken van tussentijdse toestanden, budgetten en rapporteringen een absolute noodzaak. Zodat u weet waar uw bedrijf naartoe vaart en u desgevallend tijdig kunt bijsturen, indien dat nodig zou blijken!

Toekomstgericht denken

Het belang van de periodieke opmaak van een tussentijdse toestand van de financiële prestaties van uw bedrijf mag niet worden onderschat. Niet alleen stelt het de betrokken partijen in staat te beschouwen hoe er reeds gepresteerd werd tijdens het boekjaar, ook kunnen de nodige ambities en verwachtingen worden geschetst voor de nabije toekomst en op iets langere termijn. Dit door middel van de opmaak van bijvoorbeeld budgetrapporten.

Hoe dan ook is het eveneens noodzakelijk om te ramen of er al dan niet nog voorafbetalingen van vennootschapsbelasting dienen te gebeuren; dit om eventuele verhogingen op balansdatum te vermijden. Voor ondernemingen met een afsluitdatum per 31 december is de deadline voor de laatste voorafbetaling 20 december. Doch is de fiscaliteit geenszins de enige reden waarom een dergelijke tussentijdse toestand voor u interessant kan zijn …

Middels het periodiek updaten van de boekhouding en een nauwe opvolging van de financiële parameters die voor uw onderneming belangrijk zijn, creëert u namelijk een omgeving waarin voornoemde reeks wettelijke formaliteiten een tool zijn om de onderneming verder te laten groeien. Hier helpen wij u, als voordenkers, vanzelfsprekend graag bij.

Indien u omtrent het opzetten van een degelijke managementrapportering vragen heeft, aarzel dan niet om ons te contacteren. Een mailtje of telefoontje volstaat!

Het Flamée & Partners Kenniscentrum

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Brutoloon in ruil voor een fiets(lease)

  • Actua / Publicaties

    Afschaffing aftrek langetermijnsparen tweede woning

  • Actua / Publicaties

    Uitbreiding toepassingsgebied flexi-jobs sinds 1 januari 2023