Het btw-attest bij renovaties van oude woningen niet langer verplicht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vanaf 1 januari 2022 is het btw-attest bij renovaties van oude woningen niet langer verplicht. Tot voor kort diende uw aannemer te beschikken over een door u getekend btw-attest. Desondanks raakt dit niet-gestandaardiseerd attest in de praktijk af en toe zoek of vergeten. Daarom heeft men besloten deze formaliteit te vervangen door een standaardverklaring op de factuur.

Renovaties van oude woningen aan verlaagd btw-tarief

Renovatiekosten van uw woning kunnen snel hoog oplopen… Ook de btw zorgt vaak voor een significante stijging van het totale kostenplaatje. Echter, indien bepaalde voorwaarden zijn voldaan, kan uw aannemer deze kosten factureren met 6% btw, in plaats van met 21% btw. Het spreekt voor zich dat dit voor u een significante besparing kan opleveren. Om onder dit regime te kunnen vallen, dient uw woning ouder te zijn dan 10 jaar. Verder mag u slechts een ‘bijkomstig’ gedeelte ervan gebruiken om uw beroep uit te oefenen. U moet ook aan enkele andere voorwaarden voldoen:

Tot voor kort diende uw aannemer steeds te beschikken over een door u getekend btw-attest. Uit dat attest moet blijken dat u effectief aan voorgaande voorwaarden voldoet. Dat impliceert dat de eindverantwoordelijkheid hiervoor bij de aannemer ligt. Desondanks raakt dit niet-gestandaardiseerd attest in de praktijk af en toe zoek of vergeten. Daarom heeft men besloten deze formaliteit te vervangen door een standaardverklaring op de factuur.

Conclusie: vermelding op factuur ter vervanging van btw-attest

Vanaf 2022 is het btw-attest bij renovaties van oude woningen niet langer verplicht. In de plaats is er nu een gestandaardiseerde tekst op de factuur, uitgereikt door de aannemer. Merk op dat hiermee de verantwoordelijkheid van de renovatiewerken bij u als opdrachtgever ligt. De opdrachtgever beschikt over een termijn van één maand om de toepassing van het verlaagde 6% btw-tarief te betwisten. De maatregel treedt in werking vanaf 1 januari 2022. Om de nodige aanpassingen te kunnen doorvoeren, krijgt u als aannemer nog een overgangsperiode. Dat betekent dat u het btw-attest nog mag gebruiken tot 30 juni 2022.

Wenst u als aannemer te vernemen op welke manier u uw factuur dan precies dient op te stellen? Geef een seintje, wij bezorgen u graag de nodige instructies! Indien u omtrent deze onderwerpen verdere vragen zou hebben, kunt u ons uiteraard steeds contacteren. Dit kan zeer eenvoudig via ward@flamee.be of contacteer ons gerust via ons formulier op de website!

Wij helpen u hierbij graag verder!

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

Wil jij op de hoogte blijven?

Abonneer je en ontvang gratis tips, insider nieuws en advies over de recentste topics binnen fiscaliteit en tax.