Heeft uw BV een correct ingevuld aandeelhoudersregister? Proficiat!

U heeft hoogstwaarschijnlijk al eens van een aandelenregister/aandeelhoudersregister gehoord; dit is voor elke BV een wettelijk verplicht document.

Artikel 5:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen verplicht immers elke besloten vennootschap (BV) om een aandeelhoudersregister aan te houden. In de praktijk gebeurt het vaak dat de bestuurder van een BV hiervan wel op de hoogte is, maar het aandeelhoudersregister in de praktijk ontbreekt of niet correct werd ingevuld. Hieronder geven wij u mee hoe u het aandeelhoudersregister correct kan invullen. Daarnaast laten wij u, als voorvechters van digitalisering, kennismaken met de digitale versie van het aandeelhoudersregister.

Het aandeelhoudersregister bevat, om wettelijk in orde te zijn, minstens volgende zaken:

  • Het aantal aandelen dat de vennootschap heeft uitgegeven (indien van toepassing dient dit onderverdeeld te worden in het aantal aandelen per soort);
  • De naam en woonplaats van alle aandeelhouders (of de naam en zetel van de aandeelhouders-rechtspersonen);
  • Het aantal aandelen dat elke aandeelhouder aanhoudt (opnieuw onder te verdelen per soort, indien van toepassing);
  • De gedane stortingen op elk aandeel, dit is het deel van de beloofde inbrengen dat werd volgestort;
  • De statutaire overdrachtsbeperkingen (in de BV is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat u toestemming moet vragen aan de andere aandeelhouders wanneer u uw aandelen wil overdragen);
  • De aan elk aandeel verbonden stemrechten en winstrechten, indien u niet met soorten van aandelen werkt is dit meestal de klassieke één aandeel = één stem = één deel in de winstverdeling.

Zorg er dus voor dat u de bovenstaande zaken zeker opneemt in het register en, minstens even belangrijk, dat u aanvult wanneer er wijzigingen zijn, bijvoorbeeld wanneer de aandelen overgedragen of volstort worden.

Vroeger moest een aandelenregister altijd in papieren vorm beschikbaar zijn op de zetel van de vennootschap. Tegenwoordig mag het aandelenregister (eindelijk) ook aangehouden worden in elektronische vorm. Om vennootschappen hierbij een hulp te bieden en om het gebruik van elektronische aandelenregisters aan te moedigen, hebben het Instituut van Accountants en Belastingconsulenten (ITAA) samen met de Federatie van het Notariaat (Fednot) de elektronische applicatie eStox ontwikkeld. In eStox kan een vennootschap haar aandelenregister elektronisch aanhouden, op een manier die voldoet aan de wettelijke vereisten.

Het gebruik van eStox heeft een aantal voordelen. Aandelenregisters worden minder vaak foutief ingevuld, aangezien de applicatie bij veelvoorkomende fouten in een foutmelding voorziet. Daarnaast kan een elektronisch aandelenregister in principe niet verloren gaan, iets wat bij papieren aandelenregisters wel vaak gebeurt.

Zowel bij het invullen van uw papieren aandelenregister als bij de opmaak van een elektronisch aandelenregister kunnen wij u bijstaan. Laat u bijstaan en vermijd op die manier vervelende situaties en potentiële discussies! Een seintje volstaat.

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Nieuwe regels inzake energieprestaties van bedrijfsgebouwen

  • Actua / Publicaties

    Wat met de meerwaarde bij snelle wederverkoop van een onroerend goed?

  • Actua / Publicaties

    Een uitverkoop: leuk, maar niet altijd toegestaan

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.