Forfaitaire vergoeding voor thuiswerk

Een werkgever kan een forfaitaire thuiswerkvergoeding toekennen aan zijn werknemers die regelmatig en structureel thuiswerken.

Deze vergoeding dient om de bureaukosten te dekken die normaal ten laste komen van de werkgever, zoals bijvoorbeeld de kosten die gerelateerd zijn aan de inrichting en het gebruik van een bureau, printer- en computermateriaal, nutsvoorzieningen, onroerende voorheffing… in de verblijfplaats van de werknemer.

Aan de toekenning van deze vergoeding zijn enkele voorwaarden verbonden. We vermelden hieronder de belangrijkste:

  • De werknemer dient effectief regelmatig en structureel thuis te werken;
  • Minstens 5 dagen per maand;
  • Vanaf 1 april 2020 bedraagt de maximale forfaitaire vergoeding 129,48 EUR/maand. Voor deeltijdse werknemers hoeft dit bedrag niet evenredig verminderd;
  • Alle werknemers die aan thuiswerk doen, moeten hetzelfde bedrag ontvangen. Er kan dus geen onderscheid worden gemaakt tussen verschillende functiecategorieën;
  • De forfaitaire thuiswerkvergoeding mag ook worden toegekend gedurende het normale vakantieverlof. Bij lange afwezigheid om andere redenen dan het jaarlijkse vakantieverlof, moet de vergoeding wel evenredig worden verminderd.

Deze vergoeding is vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en belastingen en de administratieve formaliteiten zijn beperkt.

Bekijk ook even of dit kan opgenomen worden in een cafetariaplan van uw onderneming waarin ook andere terugbetaalbare kosten kunnen voorkomen. Vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren via ewoud@flamee.be.

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    De plaatsbeschrijving: een wettelijke verplichting

  • Actua / Publicaties

    Herziening van btw op verbouwingswerken

  • Actua / Publicaties

    Beschikbare inbreng uitkeren in een BV: belastingvrij of toch niet helemaal?

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.