De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens is de afgelopen jaren sterk gewijzigd. Dit met als doel de overstap naar volledig elektrische wagens te versnellen. Zelfs de ‘echte’ plug-inhybrides – modellen met een voldoende grote batterij en lage CO₂-uitstoot zagen hun fiscale voordelen afnemen. Voor veel ondernemingen en werknemers blijft de volledige elektrificatie van het wagenpark echter een uitdaging, vooral door de hogere aankoopprijs en de beperkte laadinfrastructuur.
Het regeerakkoord van 31 januari 2025 voorziet daarom in een tijdelijke fiscale versoepeling voor deze voertuigen. Dit geeft ondernemingen en werknemers iets meer tijd om zich aan te passen aan de omschakeling.
Huidige regeling
Voor plug-inhybrides besteld vanaf 1 juli 2023 geldt op vandaag een afbouwregeling, waarbij de fiscale aftrekbaarheid van de wagenkosten daalt van 75% in 2025 tot 0% in 2028. Voor wagens die pas vanaf 2026 worden besteld, is er zelfs helemaal geen fiscale aftrekbaarheid meer.
Versoepeling volgens federaal regeerakkoord
Volgens het nieuwe regeerakkoord blijft de 75% fiscale aftrekbaarheid behouden tot en met 2027. Vanaf 2028 daalt deze naar 65%, om in 2029 te eindigen op 57,5%. Deze percentages zouden, in tegenstelling tot de huidige regeling, gelden voor de volledige gebruiksduur voor dezelfde eigenaar of huurder.
Daarnaast geldt er een uitzondering voor plug-inhybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km. Als de fiscale aftrek volgens de zgn. fiscale gramformule hoger uitvalt dan 75%, dan mag dit hogere percentage behouden blijven tot en met 2027. Dit zou in principe betekenen dat bijna alle plug-inhybrides nog voor 100% fiscaal aftrekbaar blijven tot eind 2027.
Brandstoffen
De fiscale aftrekbaarheid van de brandstofkosten, zijnde diesel of benzine, van plug-inhybrides blijft tot eind 2027 beperkt tot 50%. De elektriciteit volgt echter wel de aftrekbaarheid van de wagenkosten. Op die manier moeten hybride rijders zoveel mogelijk gestimuleerd worden om elektrisch in plaats van fossiel te rijden.
Strengere testmethoden CO2-uitstoot
Sinds 1 januari 2025 is er echter een nieuwe Euro 6e-bis norm van kracht geworden voor nieuwe voertuigen, die impliceert dat nieuwe voertuigen aan strengere testmethoden zullen worden onderworpen om een realistischer beeld te krijgen van hun werkelijke CO2-uitstoot.
Vanaf 31 december 2025 zullen alle bestaande plug-inhybrides ook onder deze nieuwe regeling vallen, waardoor hun gemeten CO2-uitstoot aanzienlijk zal toenemen. Men spreekt over een verdubbeling tot zelfs verdrievoudiging voor vele plug-inhybrides, waardoor deze vaak niet meer onder de grens van 50 g/km zullen vallen. Deze fiscale behandeling heeft (voorlopig) enkel een impact op plug-inhybrides aangeschaft vanaf 1 januari 2026.
Hoeveel modellen uiteindelijk effectief zullen kunnen genieten van de voorgestelde versoepeling, zal dus nog moeten blijken uit de definitieve wetteksten.
U merkt dat de Belgische wagenfiscaliteit zeer complexe materie is. Heeft u dus concrete vragen inzake de fiscaliteit van uw huidige of toekomstige wagen? Neem dan gerust contact met ons op! We bekijken het graag voor u!
Het Flamée en Partners team