Mobiliteitsbudget – Flexibele arbeidsvoorwaarde

In het federale regeerakkoord staat dat de regering snel werk wil maken van de vergroening van het bedrijfswagenpark. Het mobiliteitsbudget, in voege sedert 1 maart 2019, moet hierbij één van de katalysators worden.

Onzekerheid bij werkgevers, gevoed door angst voor een administratieve rompslomp, zorgt ervoor dat het systeem maar moeizaam ingeburgerd raakt. Tot voor kort maakte amper 0,15% van de werknemers met een salariswagen ervan gebruik. Onbekend is onbemind?

Wat houdt het mobiliteitsbudget in?

Het mobiliteitsbudget is een bedrag dat de werknemer ieder kalenderjaar ter beschikking krijgt om aan vervoersoplossingen te spenderen. Denk aan een milieuvriendelijkere wagen, een fiets, een elektrische motorfiets, een step, abonnementen voor openbaar vervoer of de gedeeltelijke terugbetaling van een hypothecair krediet. Bovendien kunnen werknemers die 60% van de tijd thuiswerken het budget gebruiken voor de financiering van huisvestingskosten.

Werknemers kunnen hun eigen mobiliteitspakket samenstellen op basis van 3 pijlers:

  • Een milieuvriendelijke bedrijfswagen;
  • Duurzamere vervoersmiddelen;
  • Uitbetaling tegen een fiscaal gunstig tarief.

Het bedrag dat u kunt besteden komt overeen met de reële kosten (Total Cost of Ownership) van de bedrijfswagen die u inruilt. Om het mobiliteitsbudget aantrekkelijker te maken wordt het systeem vanaf volgend jaar aangepast en uitgebreid.

Uitbreiding systeem?

Nieuw in dienst? Dan maakt de werknemer meteen aanspraak op het mobiliteitsbudget als de werkgever dat aanbiedt. Echter, de wachttermijn voor de werkgever, die het budget pas kan invoeren nadat hij al minstens 36 maanden bedrijfswagens aan zijn werknemers aanbiedt, blijft wel van kracht.

Er komt een jaarlijkse minimumgrens van €3.000 en een maximumgrens van 20% van het brutoloon, met een absoluut maximum van €16.000. Eveneens zou het mobiliteitsbudget niet langer voorbehouden blijven voor werknemers met recht op een bedrijfswagen.

Om duurzame mobiliteit te promoten, zal de werkgever minstens een aanbod in pijler 2 moeten hebben (duurzame vervoersmiddelen). In dat verband wordt voorzien in onderstaande uitbreiding van bestedingsmogelijkheden:

  • Huur, leasing, onderhoud en verplichte uitrusting van fiets of ander voortbewegingstoestel;
  • Gezinsabonnementen voor het openbaar vervoer en daaraan gekoppelde parkeerkosten;
  • Financiering van de huisvestingskosten (kapitaalaflossingen + interesten) voor wie binnen een straal van 10 km (in plaats van 5) van het werk woont;
  • Elektrische drie- en vierwielers geschikt voor personenvervoer;
  • Een voetgangerspremie van maximaal 0,24 euro per kilometer.

Het loont als werkgever zeker de moeite om het mobiliteitsbudget te overwegen. Zodoende bent u voorbereid op de (fiscale) verschuiving naar meer duurzame oplossingen, motiveert u  medewerkers en geeft u ze keuzevrijheid. Vragen? Contacteer ons gerust!

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    De maatschap: een soepel instrument met beperkte formaliteiten

  • Actua / Publicaties

    Overstappen naar de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen

  • Actua / Publicaties

    Extra ondersteuning nodig in uw bouwbedrijf? Neem een leerjongen!

Disclaimer, juridische informatie & gebruiksvoorwaarden van de site

Het gebruik van de website www.flamee.be is onderworpen aan de hierna opgenomen algemene voorwaarden. Door de website te bezoeken en te gebruiken, wordt u geacht deze algemene voorwaarden zonder enig voorbehoud te aanvaarden.

Doel van de site

De website www.flamee.be bevat informatie over de algemene organisatie en het dienstenaanbod van Flamée & Partners. Daarnaast biedt onze website informatieve content aan in de vorm van artikels en case studies, bedoeld om bezoekers te informeren over relevante juridische, financiële en fiscale onderwerpen. De site heeft als doel een eenvoudige en snelle toegang te bieden tot deze informatie. Daarnaast kan de website doorverwijzen naar externe websites van andere organisaties, overheidsinstanties of instellingen. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die zij via hun eigen platformen verstrekken.

Alle informatie op onze website is van algemene aard, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Deze informatie is niet afgestemd op specifieke omstandigheden van een persoon of entiteit en mag niet worden beschouwd als persoonlijk, professioneel of juridisch advies. Voor specifiek of persoonlijk advies raden wij aan om contact op te nemen met een gekwalificeerde professional binnen het relevante vakgebied. De op of via deze website ter beschikking gestelde informatie, documenten en/of wetteksten mogen niet worden beschouwd als authentieke reproducties van officieel aangenomen teksten. Enkel de officiële publicaties in het Belgisch Staatsblad of het Europees Publicatieblad hebben juridische geldigheid.

De inhoud van deze website, inclusief hyperlinks, kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd, aangevuld of verwijderd, om deze up-to-date te houden en conform de geldende regelgeving te maken.