De garantieregeling vanaf 1/7: een zegen voor de consument, nervositeit bij de verkoper?

Op vandaag bedraagt de wettelijke garantietermijn in Europa twee jaar. Toch was het voor producten met een leeftijd van meer dan zes maand niet simpel om die garantie als consument in de praktijk ook effectief af te dwingen. Daar komt nu verandering in, voor aankopen die na één juli van dit jaar plaatsvinden.

Om de garantie op een product aangekocht voor één juli af te dwingen, moest de consument soms een bewijslast dragen. Ontstond het probleem in de eerste zes maand na aankoop, dan ging het om een fabricagefout en moest de consument niets bewijzen. Ontstond het probleem meer dan zes maand na aankoop, dan was het aan de consument om te bewijzen dat het probleem reeds bij aankoop aanwezig was. Deze bewijslast was in de praktijk vaak onhaalbaar, waardoor de consument bot ving. Probeer maar eens te bewijzen dat een 18 maand oud toestel reeds van in het begin een defect in zich droeg …

Nu verlost de wetgever de consument van die bewijslast. Voor aankopen die na 01/07/2022 plaatsvonden, moet de verkoper automatisch een oplossing bieden voor een defect product, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het probleem veroorzaakt werd door het gedrag van de consument. Dit is in de praktijk een aanzienlijke verbetering van de positie van de consument.

Dit betekent niet dat de koper nu voor elk defect een herstelling of vernieuwing van het product kan vragen. Hou er rekening mee dat verkopers, hoewel zij de bewijslast dragen, in de praktijk schade toegebracht door het gedrag van de consument veelal kunnen vaststellen. Heel wat producten vertonen uiterlijke of innerlijke schade wanneer men ze laat vallen, aan water blootstelt, verkeerd gebruikt …

Bent u verkoper? Dan bent u op alle verkopen na 01/07/2022 slechter af. Verkopers worden via deze wetgeving verplicht om twee jaar garantie te bieden, maar krijgen die garantie niet altijd zelf van de producent. Voorlopig lijkt de wetgever hier geen oplossing voor te bieden. Het is dus mogelijk dat een verkoper gehouden is een product te herstellen of te vervangen, terwijl de kosten niet op de producent kunnen verhaald worden. Uiteindelijk draait de verkoper – gevangen tussen consument en producent – dan op voor die kosten

Transparante en juridisch sluitende algemene voorwaarden op uw verkoopfacturen zijn in elk geval van cruciaal belang. Wenst u deze algemene voorwaarden te laten opmaken of te laten nakijken? Wij kunnen dit gerust voor u doen. Een seintje volstaat!

Wij helpen u hierbij graag verder.

Het Flamée & Partners Kenniscentrum

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Registreer uw vennootschap in het UBO-register & vermijd een schrapping met kwalijke gevolgen!

  • Actua / Publicaties

    Wanneer nog bouwen of verbouwen aan 6% btw?

  • Actua / Publicaties

    Beroep doen op het systeem van flexi-jobs?