Wie een webshop heeft, biedt graag een service aan waarbij de goederen snel en goedkoop bij de eindklant terechtkomen. Hier kan u zich als webwinkel immers mee onderscheiden van uw concurrenten. Het aantal mensen dat online bestellingen plaatst, stijgt echter exponentieel. De combinatie van steeds snellere leveringen en steeds meer online aankopen, legt een grote druk op het verkeer en de verkeersveiligheid en zorgt voor een snel stijgende CO2-uitstoot. Hier wil de wetgever iets aan doen. Daarom verplicht het Wetboek Economisch Recht sinds kort elke webshop om ten minste twee leverwijzen aan te bieden.
De verschillende leverwijzen
Die twee leverwijzen kunnen diverse vormen aannemen. U kan – naast de standaard thuislevering – bijvoorbeeld ook aanbieden om het pakket te laten leveren in een pakketleverpunt, pakketautomaat, lokaal verkooppunt, een vestiging van uw fysieke winkel, etc. Het staat u hierbij ook vrij om voor verschillende leverwijzen verschillende tarieven te hanteren.
Uitzonderingen
De wetgever voorziet ook bepaalde specifieke uitzonderingen:
- Als u minder dan drie jaar geleden bent opgericht, mag u beginnen met slechts één leverwijze (bijv. de thuislevering bij de klant). Zo geeft de wetgever nieuwe ondernemingen de tijd om hun leveringssystemen op punt te zetten;
- Als u goederen verkoopt waarbij u ‘om objectieve redenen’ kunt aantonen waarom u slechts één leverwijze aanbiedt, bent u ook vrijgesteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan traiteurdiensten met vers bereide maaltijden, zeer zware goederen waarvoor vrachtverkeer vereist is (bijvoorbeeld zeer zware meubels), juwelen die beveiligd moeten verstuurd worden, etc.;
- Leveringen naar het buitenland zijn ook vrijgesteld van deze maatregel;
Als de enige optie afhalen bij de winkel is, bijvoorbeeld het systeem dat supermarkten en sommige meubelwinkels toepassen, bent u ook vrijgesteld.
Het doel van deze regelgeving
De bedoeling van de wetgever bij deze verplichting is om consumenten bewuster te maken van hun keuzes. Sommige consumenten hebben immers geen baat bij een snellere levering en kiezen liever een meer milieuvriendelijke optie, terwijl anderen misschien dagelijks aan een pakketpunt voorbij komen.
Met deze regelgeving heeft u er als ondernemer met een webshop opnieuw een verplichting bij. In eerste instantie had de wetgever de bedoeling om elke webshop omtrent elk van haar leverwijzen volledige transparantie te laten bieden over de milieu-impact en de duurzaamheid. Gezien deze verplichting uiteindelijk tot een overvloed aan papierwerk zou leiden bij transport- en pakjesbedrijven, werd uiteindelijk geopteerd voor de wetgeving zoals ze nu is opgenomen.
Heeft u een webshop, biedt u op heden slechts één mogelijke leverwijze aan uw klanten en valt u niet onder één van de uitzonderingen? Onderneem dan snel actie. Uiteraard staan wij u hierbij graag bij, indien gewenst. Een mailtje of telefoontje volstaat.
Het Flamée en Partners team