Op 14 juli verscheen in het Belgisch Staatsblad het langverwachte Koninklijk Besluit dat het wettelijk kader rond e-facturatie in België vastlegt.
Het KB zet de Europese VIDA-richtlijn om in Belgische wetgeving en verleent zo uitvoering aan de verplichting om als onderneming vanaf 1 januari 2026 e-facturen te kunnen verzenden en ontvangen via het PEPPOL-netwerk.
Voor wie geldt de verplichting?
We herinneren u er graag aan dat de verplichting om een gestructureerde elektronische factuur uit te reiken geldt voor elke btw-plichtige die in België is gevestigd, en dit voor elke handeling waarvoor men verplicht is om een factuur uit te reiken — op voorwaarde dat de ontvanger eveneens over een Belgisch btw-nummer beschikt.
In mensentaal: wat verandert er concreet?
Voor elke handeling tussen twee Belgische btw-plichtige ondernemingen is men vanaf 1/1/2026 wettelijk verplicht om een gestructureerde e-factuur uit te reiken en deze uit te wisselen via het PEPPOL-netwerk.
Het verzenden van een factuur in pdf-formaat, per e-mail of per post is vanaf 1/1/2026 dus verleden tijd.
Wat zijn de gevolgen bij niet-naleving?
Als ondernemer is het geen optie om deze maatregel naast zich neer te leggen. Om het recht op aftrek van btw uit te kunnen oefenen, is men vanaf 1/1/2026 namelijk verplicht om over een rechtsgeldige gestructureerde factuur te beschikken die alle verplichte vermeldingen bevat.
Ook bij de invordering van een factuur voor een rechtbank lijkt het ons essentieel dat de factuur die men wenst te innen, uitgereikt werd zoals de wet het voorschrijft.
Boetes bij niet-naleving
Daarbovenop introduceert het KB nu een reeks geldboetes voor belastingplichtigen die niet beschikken over de technische middelen om een gestructureerde elektronische factuur uit te reiken en te ontvangen:
- €1.500,00 bij de eerste overtreding
- €3.000,00 bij de tweede overtreding
- €5.000,00 bij de derde overtreding
Fiscale steunmaatregelen
Als tegemoetkoming voor de kosten die gepaard gaan met de omschakeling naar e-facturatie heeft de wetgever reeds geruime tijd in een tweetal fiscale steunmaatregelen voorzien:
- Een verhoogde investeringsaftrek van 20% voor kmo’s voor digitale investeringen, waaronder software voor e-facturatie.
- Een tijdelijk verhoogde kostenaftrek van 120% voor de kosten van factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen.
De bedoelde kosten zijn zowel de periodieke abonnementskosten voor de software als de advieskosten gemaakt ter voorbereiding en/of implementatie hiervan.
Meer weten over e-facturatie?
Neem vandaag nog met ons contact op. Een mail of telefoontje volstaat.
👇 Schrijf u hier in voor onze webinar over e-facturatie op 28/8 van 12u30 tot 13u00.
Het Flamée en Partners team