Reclame op uw bedrijfswagen of deze van uw medewerkers ? Wat met de fiscaliteit ?

Deel dit bericht op

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De bedrijfswagen was nog nooit zo populair. In België hebben bedrijven voor het vijfde jaar op rij een recordaantal nieuwe auto’s ingeschreven. Daarmee behoren we (tenminste wat dat onderwerp betreft) tot de absolute wereldtop. Niet zelden is op deze wagens een verwijzing terug te vinden naar de werkgever. Dit kan variëren van een sobere vermelding van naam en contactgegevens, tot een eyecatcher in de klassieke kleuren van het desbetreffende bedrijf. Hoe zit het nu fiscaal met de gemaakte kosten die hierop betrekking hebben?

De fiscus heeft haar vroeger standpunt voor wat betreft deze kosten bijgesteld. Voortaan gelden gemaakte kosten met betrekking tot reclame op auto’s weldegelijk als publiciteitskosten. Dit impliceert dat deze niet onderworpen worden aan de aftrekbeperking van autokosten, maar 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Alle vormen van reclame komen in aanmerking, ook het aanbrengen van reclameslogans. Uw wagen in de typische bedrijfskleuren laten spuiten, zal ook als een aftrekbare reclamekost worden beschouwd. De vroegere aftrekbeperking inzak BTW op deze kosten werd eveneens opgeheven, deze mag aldus voor 100% gerecupereerd worden.

Indien u uw werknemer kan overtuigen om ook op zijn privéauto reclame te voeren voor het bedrijf, dan betreft dit voor u nog steeds een aftrekbare beroepskost. Zowel de kosten voor het aanbrengen van de reclame, als de vergoeding die u daarvoor betaalt, worden beschouwd als reclamekosten. Idealiter maakt u voor de overeengekomen vergoeding een apart contract op en houdt u dat bedrag marktconform. Hulp nodig bij het opmaken van een dergelijke overeenkomst? Een telefoontje volstaat!

Misschien ook interessant voor u?