De elektronische aangetekende email uit de startblokken

Vanaf juli 2016 is het wettelijk mogelijk om een aangetekende email te versturen met dezelfde juridische waarde als de papieren versie. Maar rond de rechtsgeldigheid van deze e-mails was er veel commotie.

De vertrouwensdienst versus de gekwalificeerde vertrouwensdienst

FOD Financiën maakt een onderscheid tussen twee soorten erkenningen; de gewone vertrouwensdienst en de gekwalificeerde vertrouwensdienst. Om erkend te worden als gekwalificeerde vertrouwensdienst, wordt het bedrijf eerst grondig doorgelicht en op basis daarvan geeft de FOD-Financiën al dan niet zijn goedkeuring.

In geval van een aangetekende zending door een gekwalificeerde dienst zal niet moeten bewezen worden of dit werkelijk om het origineel document gaat of dat het naar de juiste persoon is verstuurd. Indien een aangetekende e-mail wordt verstuurd door een niet-gekwalificeerde dienst,  kan er betwisting ontstaan.

De aangetekende  e-mail mag niet geweigerd worden als bewijsmateriaal voor de rechtbank omdat ze in elektronische vorm is of omdat ze niet voldoet aan de voorwaarden van een gekwalificeerde vertrouwensdienst.

Aangetekende email

In België verschaffen verscheidene bedrijven dergelijke diensten aan maar enkel als vertrouwensdienst. Het online platform “Aangetekende.email”, heeft sinds kort als eerste de hoogste categorie bereikt als gekwalificeerde vertrouwensdienst.

Om gebruik te maken van deze dienstverlening  dient de verzender en de geadresseerde zich eerst te registreren. Dit is gratis en verloopt via de eID. De geadresseerde zal een notificatie ontvangen via e-mail waarop deze kan inloggen op het platform via de eID om vervolgens het bericht te ondertekenen.

Naast het voordeel dat de communicatie via een aangetekende mail vlotter kan verlopen, is het ook een stuk goedkoper.

 

Indien u vragen heeft hieromtrent, aarzel dan niet om ons te contacteren via Ewoud@flamee.be

 

Wij helpen u hierbij graag verder.

Het Flamée & Partners Academy Team