Een nieuwe wagen op het oog? Bereken eerst de nettokost!

Het Autosalon in Brussels Expo (10/01/2020 – 19/01/2020)  is jaarlijks een echte trekpleister voor autoliefhebbers. Velen vinden er dan ook de wagen van hun dromen, maar daar hangt vaak een hoog prijskaartje aan vast. Toch kan deze initieel duurdere wagen mogelijks een lagere nettokost (total cost of ownership) hebben dan een wagen met een lagere aankoopprijs. De gewijzigde autofiscaliteit speelt hier onder meer  een belangrijke invloed.

Fiscale aftrekbaarheid vanaf aanslagjaar 2021

Vanaf aanslagjaar 2021 (voor boekjaren die ten vroegste aanvangen vanaf 01/01/2020) voorziet de wetgever in een nieuwe formule om de fiscale aftrekbaarheid van autokosten te berekenen. Deze berekening is van toepassing voor zowel vennootschappen als eenmanszaken.

De nieuwe formule heeft als gevolg dat de fiscale aftrekbaarheid nog maximum 100% zal bedragen in plaats van 120%. De aftrek van kosten voor erg vervuilende wagens, zijnde wagens met een CO2-uitstoot vanaf 200 gr/km, zullen maar voor 40% worden aanvaard. Dit heeft als gevolg dat de fiscale aftrekbaarheid van autokosten in de meeste gevallen zal afnemen vanaf 01/01/2020.

Ook de aftrekbaarheid van de brandstofkosten zal worden berekend op basis van deze nieuwe formule. Hierdoor wordt tanken “duurder” voor de vennootschap en de eenmanszaak.

Deze nieuwe aftrekregeling geldt voor alle bedrijfswagens (zowel nieuwe, tweedehands wagens als het rijdende wagenpark). De enige uitzondering betreft wagens op naam van eenmanszaken die zijn aangekocht/geleased/gehuurd vóór 01/01/2018. Zij behouden de vroegere regeling inzake fiscale aftrekbaarheid.

Fake hybrides

Ook de zogenaamde ‘fake hybrides’ worden vanaf 01/01/2020 geviseerd. Met fake hybrides bedoelt men de plug-in-hybrides die slechts een kleine afstand op hun batterij rijden. Tot op vandaag konden deze alsnog genieten van een hoge fiscale aftrekbaarheid voor de vennootschap en een laag voordeel van alle aard voor de bedrijfsleider of werknemer.

De wagens met een energiecapaciteit van de batterij van minder dan 0,5 kilowatt uur per 100 kilogram van het autogewicht OF waarvan de CO2-uitstoot meer dan 50 gr/km bedraagt, zullen niet langer als echte hybrides worden aanzien. Voor deze wagens zal men de CO2-uitstoot dienen te gebruiken van hetzelfde overeenstemmend model dat uitsluitend is voorzien van een brandstofmotor. Als er geen overeenstemmend model bestaat, dan zal de officiële CO2-uitstoot van de fake hybride worden vermenigvuldigd met 2,5.

Al snel wordt duidelijk dat dit een grote impact zal hebben op de aftrekbaarheid van de autokosten, alsook op de hoogte van het voordeel van alle aard van die wagen.

Merk op dat de hybride wagens die zijn aangekocht/geleased/gehuurd vóór 01/01/2018 buiten schot blijven.

Nettokost versus aankoopprijs

Bij de berekening van de nettokost van een wagen wordt er met verschillende factoren rekening gehouden. Enerzijds is de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten, die sterk kan verschillen per wagen belangrijk. Anderzijds dient men ook oog te hebben voor het jaarlijks aantal afgelegde kilometers, de brandstof, het verbruik, de taksen, de verzekering…

Alle voornoemde zaken zullen een invloed hebben op de kosten voor de vennootschap, maar verder dient men ook rekening te houden met de privé-kost voor de bestuurder van de wagen. De bestuurder zal belastingen (en sociale bijdragen in het geval van zelfstandigen) moeten betalen op het voordeel van alle aard dat een bedrijfswagen creëert. Ook dit kan erg verschillen per wagen.

Om die reden kan het zeker interessant zijn om de nettokost van verschillende wagens te laten berekenen, vooraleer u uw definitieve beslissing neemt.

Indien u vragen heeft hieromtrent, of u wenst een fiscale kostenvergelijking te bekomen van enkele wagens, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Wij helpen u hierbij graag verder.