Veranderingen in de autofiscaliteit op til!

Minister Matthias Diependaele ( N-Va) wil het Vlaamse wagenpark vergroenen en heeft in dit kader twee fiscale maatregelen aangekondigd. Enerzijds zullen pick-ups voor privé-gebruik hun fiscaal voordeel verliezen, anderzijds zullen zwaar vervuilende wagens zwaarder worden belast.

  1. Pick-ups voor privégebruik verliezen fiscaal voordeel

Wanneer een pick-up staat ingeschreven als een lichte vrachtwagen betalen de eigenaars van zo’n voertuig nul euro belasting op de inverkeerstelling ( BIV ) waar bij particulier gebruik dit kan oplopen tot 10.000 Euro.

Ook de jaarlijkse verkeersbelasting scheelt een stuk : gemiddeld 150 Euro in plaats van 3 à 4.000 Euro ingeval de wagen voor privé-gebruik is ingeschreven. Logisch dat het aantal pick-ups op de Vlaamse wegen ondertussen verdrievoudigd is tot zowat 31.000…

Wie binnenkort een pick-up koopt en niet kan aantonen dat de wagen volledig professioneel wordt gebruikt zal niet meer kunnen genieten van deze fiscale voorkeursbehandeling.

De maatregel zal alleen gelden voor nieuw ingeschreven voertuigen. Momenteel is er overleg met de andere deelstaten gezien de definitie “lichte vrachtwagen” is opgenomen in een samenwerkingsakkoord tussen de verschillende overheden.

  1. Nieuwe , meer realistische Europese CO2-uitstoottesten nopen de Vlaamse regering tot een aanpassing van de autofiscaliteit vanaf 01/01/2021

De invoering van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP zorgt er voor dat de CO2 uitstoot van nieuwe auto’s een pak hoger ligt dan voorheen. Zonder een verandering aan het huidige systeem voor de berekening van BIV en verkeersbelasting zou er een serieuze belastingverhoging komen. De Vlaamse regering kiest vanaf 01/01/2021 voor een budgetneutraal systeem van berekening waarbij vooral de kopers van propere gezinswagens en stadswagens zullen beloond worden. In het nieuwe systeem daalt bijvoorbeeld de BIV bij populaire kleinere modellen zoals de VW Golf ( – 57 Euro) en de Opel Corsa ( -143 Euro). Zwaar vervuilende SUV’s zoals de Mercedes GLS (+447 euro) en de BMW X3 (+794 euro) betalen een fors hogere taks. Belangrijk is ook dat de plug-in hybrides en auto’s op aardgas (CNG), in tegenstelling tot de zuiver elektrische auto’s vanaf 1 januari 2021 niet langer genieten van een vrijstelling op de BIV.

 

Indien u vragen heeft hieromtrent, aarzel dan niet om ons te contacteren via frank@flamee.be

Wij helpen u hierbij graag verder.

Het Flamée & Partners Academy Team